dag5&6 - Reisverslag uit Mapanawatura, Sri Lanka van Daniel Elke - WaarBenJij.nu dag5&6 - Reisverslag uit Mapanawatura, Sri Lanka van Daniel Elke - WaarBenJij.nu

dag5&6

Blijf op de hoogte en volg Daniel

06 December 2014 | Sri Lanka, Mapanawatura

Zoals ik de vorige keer al vertelde zitten we op dit moment in Habarana. Een klein dorp met ongeveer 3500 inwoners. Dit is een middelpunt waar vanuit we de komende dagen verschillende plekken gaan bezoeken die een onderdeel zijn van de culturele driehoek.

Dag 5:
vandaag stond de oude tempelstad Anuradhapura op het programma. Een groot complex met veel archeologische gebouwen en tempels. Ook bevinden zich daar grote ''stupa's'' dat zijn boeddhistische bouwwerken dat relieken van een boeddhistische heiligen bevat. Het zijn grote hoge bolwerken met op de punt een vierkant bouwwerk. Vaak zijn deze bollen massief en aan de buitenkant bevinden zich kleine tempels.

Een aantal van deze stupa's zijn opgeknapt en jaren geleden weer bloot gelegd en deels gerenoveerd. Omdat het tempels zijn ben je verplicht deze te betreden zonder schoenen dus vaak schoenen uit en met je blote voeten over kleine steentjes lopen (auww)

Aan het einde van de dag zijn we op de terug weg langs Mihintale gereden. Een tempel die alleen te bereiken is met een trap van 600 treden. En een prachtig uitzicht geeft over de omgeving!

Dag 6:
Bij het ontbijt in de guesthouse kregen we iedere morgen iets specifieks Sri Lankaans, zoals lokaal brood of soep.

s Ochtends zijn we naar polonnaruwa gereden. Ook dit is een oude koningsstad alleen is deze ongeveer 1000 later gebouwd als anuradhapuraya. Hier is meer behouden en geeft wat meer inzicht in hoe het er in die tijd uit moet hebben gezien.

s Middags hebben we ons naar Sigiriya begeven. Dit is een rots waar boven op vroeger waarschijnlijk een tempel of kasteel heeft gestaan. Deze rots kun je opklimmen (wel 1200 treden). Onder aan het laatste stuk van de klim zijn er in de berg twee reusachtige leeuwenklauwen uitgehouwen waar je tussen door naar boven loopt.

Het is een hele klim maar boven op aangekomen kan je genieten van een gigantisch uitzicht over de weide omgeving en kan je tevens nog de fundering zien van wat daar vroeger heeft gestaan.

Inmiddels zijn we weer vertrokken uit Habarana om ons richting Kandy te laten rijden. Maar daarover later meer!

• 06 December 2014 - 16:16

Ingeburg Dings:

Phantastisch, was Jullie alles sehen und erleben könnt. -So lern tIhr Euer Geburtsland echt kennen, nur- müßt Ihr heel veel klimmen und mit bloßen Füßen laufen.-- Auaaaaa liefs Oma

• 08 December 2014 - 21:09

Corry Kiebert:

Ha allemaal!!
    Leuk jullie verslag te lezen en foto'stezien. gaat alles naar wens? hier OK!Groetjes, Corry en lia!!